Total Pageviews

Tuesday 19 July 2016

SSSLGE: Sebab-sebab Yang Diberi Oleh LGE Mengapa Dia Tidak Bersalah

*Semua maklumat di sini sudah boleh didapati secara umum sejak beberapa bulan dan boleh diperolehi dengan mudah dengan carian Google*

Kalau tidak larat untuk membaca yang panjang-panjang dibawah, boleh tonton rumusan video sini:




Pada hari Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAP didakwa atas dua tuduhan jenayah penyalahgunaan kuasa dan rasuah, beliau mengadakan sidang akhbar di Dewan Bandaran Pulau Pinang terletak kira-kira 500 meter dari kamar mahkamah.
Sidang akhbar itu dihadiri kira-kira 1,000 orang dan dia naik ke atas pentas untuk memberi ucapan gempar dan memberikan sebab-sebab mengapa dia tidak bersalah dan mengapa dia menganggap ini sebagai pendakwaan terpilih.
Lim Guan Eng dan Pakatan Harapan kini telah pergi ke seluruh negara yang mereka gelar Support-Sympathy-Solidarity atau SSS-LGE dan akan menyampaikan alasan yang sama kepada penonton di seluruh Malaysia.

      

Ceramah ini juga merupakan majlis amal makan malam. Harga meja adalah seperti berikut:
- Tajaan Platinum : RM3,000 / meja
- Tajaan Gold : RM1,500 / meja
- Tajaan Silver: RM750 / meja atau RM75 / seorang
Makanan halal atau vegetarian disediakan atas permintaan.
Ini di sebalik RM1.8 juta atau lebih yang DAP telah kutip dari penyokong mereka untuk RM1 juta wang jaminan sebelum ini yang akan dikembalikan.
Alasan yang diberikan oleh Lim Guan Eng secara luasnya tergolong dalam 4 kategori:

ALASAN LGE #1 : PENDAKWAAN KE ATAS LIM GUAN ENG ADALAH SERANGAN KE ATAS RAKYAT PULAU PINANG.



Lim Guan Eng cuba untuk menyamakan bahawa dia adalah Pulau Pinang dan apa-apa tindakan ke atasnya adalah bersamaan dengan tindakan ke atas negeri Pulau Pinang dalam usaha untuk mengambil kesempatan daripada emosi rakyat Pulau Pinang dan membangkitkan sentimen dan penentangan.
Ini sudah tentu tidak benar bahawa "Lim Guan Eng = Pulau Pinang".
Malah, dia berasal dari Melaka dan bukan dari Pulau Pinang.
Malah, Lim Guan Eng sendiri akan memberitahu anda bahawa Pulau Pinang 'bukan tanah bapa kamu' seperti yang dapat dilihat dalam video ini di mana beliau telah memarahi Pengerusi Persatuan Jeti Clan Pulau Pinang awal tahun ini




Sementara sememangnya benar Lim Guan Eng membeli hartanah untuk dirinya sendiri menggunakan wang sendiri tetapi jika dia menjual hartanah itu esoknya pada harga pasaran dan membuat berjuta-juta keuntungan, wang dan keuntungan itu menjadi kepunyaannya dan bukan untuk rakyat Pulau Pinang malah bukan untuk parti DAP.
Ini adalah dakwaan penyalahgunaan kuasa dan rasuah individu dan tiada kaitan dengan Pulau Pinang atau rakyat negeri ini langsung.

ALASAN LGE #2 : MEMBELI ASET PADA HARGA DISKAUN YANG BESAR TIDAK MENJADI SATU KESALAHAN.





Seksyen 165 Kanun Keseksaan adalah salah satu daripada dua tuduhan rasuah yang difailkan pada Lim Guan Eng.




"Jual beli atas dasar pembeli-sanggup-penjual-sanggup bukan satu jenayah" adalah alasan yang paling biasa digunakan oleh mereka yang menyokong DAP dan Pakatan. Selain daripada digunakan dalam pelbagai kartun dan video propaganda, ia juga telah digunakan oleh Nga Kor Ming DAP di halaman Facebook beliau yang kini telah dinyahaktifkan.

Section 165 law clearly states PUBLIC SERVANT. This corruption law does not apply to everyone. 

Malangnya ia hanya separuh benar.
Walaupun ia tidak menjadi satu kesalahan untuk membeli aset pada harga diskaun, ia adalah satu kesalahan bagi PENJAWAT AWAM (yang Lim Guan Eng diklasifikasikan sebagai) untuk membeli aset pada harga diskaun yang besar daripada penjual yang mempunyai urusan perniagaan dengan kerajaan negeri dalam bidang di mana Penjawat Awam tersebut mempunyai penglibatan dan pengaruh ke atasnya.
Ini secara khusus yang dinyatakan di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan Malaysia - digubal seawal 1937 - dan merupakan undang-undang asas anti-rasuah yang dimiliki oleh semua negara dalam dunia.
Jika anda bukan seorang penjawat awam maka undang-undang ini tidak terpakai kepada anda.
Bagi para penjawat awam, membeli aset mahal jauh di bawah harga pasaran dianggap satu bentuk rasuah. Untuk memahami mengapa Malaysia dan seluruh dunia menganggap ini sebagai rasuah dan bagaimana Lee Kuan Yew bertindak secara berbeza apabila berada dalam posisi yang sama seperti Lim Guan Eng, sila baca ini:
Why is it an offence for a public official to buy a property at a discount or below market value from a person who is doing business with the govt considered a corruption offence?


Satu lagi alasan yang biasa digunakan oleh penyokong Lim Guan Eng adalah bahawa pemimpin tertentu BN tinggal di rumah yang lebih mewah daripada Lim Guan Eng dan mengapa mereka tidak disiasat.
Pendakwaan ini tidak ada kena mengena dengan bagaimana mahal rumah itu tetapi bagaimana anda membelinya dan dari siapa anda membelinya. Mereka boleh mempunyai pendapatan alternatif atau perniagaan sendiri.
Sebagai contoh, EXCO Pulau Pinang Phee Boon Poh mengisytiharkan bahawa dia mempunyai 8 hartanah di sini dan di luar negara tetapi dia tidak disiasat oleh SPRM atau PDRM kerana tidak ada bukti beliau membeli mana-mana aset pada harga diskaun yang besar dari individu yang menjalankan urusan perniagaan dengan kerajaan negeri yang mana Phee mempunyai pengaruh atau kawalan.

ALASAN LGE #3 : TIDAK SEPERTI KES KHIR TOYO, PHANG LI KOON MEMBUAT KEUNTUNGAN RM300 RIBU DARI PENJUALAN BANGLO ITU.




Dalam alasan ini, Lim Guan Eng menjelaskan bahawa perbezaan besar dengan kes Khir Toyo di mana penjual kerugian wang, Phang Li Koon pula mendapat RM300 ribu dan bukannya kehilangan wang apabila menjualnya kepada Lim Guan Eng.
Tidak benar.
Phang Li Koon nampaknya telah kehilangan banyak wang - kerugian wang sebenar dan kerugian akibat tidak menjual banglo pada harga pasaran.
Apabila dia membeli banglo itu pada tahun 2008 pada harga RM2.5 juta, dia juga menghabiskan sejumlah besar wang pada pengubahsuaian, perabot dan pembesaran. Ini diakui oleh beliau dalam Akuan Bersumpah bertarikh 22 Mac 2016.


Jelas sekali pengubahsuaian dan kos perabot untuk banglo 10,600 kaki persegi tidak akan menjadi murah dan ia kelihatan seperti ini:





SPRM berada di sana untuk memeriksa sejauh mana kerja-kerja pengubahsuaian, hiasan dalaman dan sambungan rumah - mungkin untuk menganggarkan kos yang ditanggung oleh Phang.
Menurut seorang aktivis Pulau Pinang yang menyerahkan bukti kepada SPRM dan PDRM, Phang Li Koon juga mengambil pinjaman perumahan untuk rumah yang dipercayai sebanyak 90% pinjaman. Kos faedah sahaja sudah bermakna ratusan ribu ringgit lebih untuk 7 tahun (dikira pada RM700 ribu lebih selama 7 tahun 90% pinjaman perumahan pada kadar faedah 4.2%).




ika maklumat yang diberikan oleh aktivis Pulau Pinang adalah salah maka dia telah melakukan kesalahan membuat laporan polis palsu, yang merupakan satu jenayah serius. Setakat ini, tidak ada sebarang tindakan diambil ke atas orang ini dan kita boleh menganggap maklumat ini adalah betul.
Dan ini adalah sebelum semua kos-kos seperti fi guaman dan duti setem yang dia terpaksa bayar apabila dia membeli hartanahnya.
Menurut penilai hartanah bebas, banglo seluas 10,600 kaki persegi akan berharga antara RM6 juta hingga RM7 juta sekarang. Jika dia jual dengan harga ini, dia tidak akan tanggung kehilangan wang tetapi membuat keuntungan sebaliknya.
Malah penilaian rasmi kerajaan JPPH adalah pada RM4.27 juta. Dan secara meluas diketahui bahawa penilaian rasmi kerajaan sentiasa ketinggalan dari harga pasaran yang sebenar.
Sudah pasti tidak munasabah untuk mempercayai bahawa harga tanah utama di pinggir bandar yang berprestij di Pulau Pinang meningkat 11% saja dalam tempoh 7 tahun.
Oleh itu, tidak munasabah untuk menganggap dia membuat wang apabila dia membeli banglo pada tahun 2008 pada harga RM2.5 juta, diubah suai dan dilengkapi perabot selengkapnya, mengambil pinjaman perumahan, dan kemudian menjual semula untuk RM2.8 juta 7 tahun kemudian pada tahun 2015.
Dia dengan mudah akan kehilangan berjuta-juta Ringgit (dan Lim Guan Eng mendapat berjuta-juta Ringgit dalam manfaat) - sama dengan kes Khir Toyo.
Khir Toyo juga mendakwa ia adalah satu pendakwaan terpilih dan beliau dipergunakan sebagai satu contoh usaha-usaha anti-rasuah oleh kerajaan.
Malah, beliau juga didakwa oleh Peguam Negara Gani Patail ketika itu dan jaminan awalnya RM1 juta juga, tapi dikurangkan kepada RM750 ribu berbanding Lim Guan Eng dijamin RM1 juta bagi dua pertuduhan.
Tetapi Khir Toyo tidak melakukan 'road show'.

ALASAN LGE #4 : PHANG LI KOON BUKAN SEORANG PEMAJU HARTANAH DENGAN URUSAN PERNIAGAAN AKTIF DENGAN KERAJAAN NEGERI TETAPI MEMBEKAL PEKERJA ASING SAHAJA.






Tidak benar. Selain daripada memiliki agensi pekerja asing, Phang Li Koon juga memiliki 30% daripada Magnificent Emblem Sdn Bhd (70% dimiliki oleh bosnya selama 20 tahun, Tang Yong Chew yang juga memiliki KLIDC).


Magnificent Emblem mempunyai rekod dua urusan pembangunan hartanah dengan Kerajaan Negeri Pulau Pinang.
Satu adalah untuk dua kompleks besar pekerja asing untuk menempatkan 9,999 pekerja projek dengan Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) yang Lim Guan Eng adalah Pengerusi dan Ketua Lembaga Tender.



Surat pada tahun 2014 ini ditandatangani sendiri oleh Phang Li Koon adalah membuktikan ini:
Pada bulan April 2016 pada mesyuarat Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Timbalan Ketua Menteri II P. Ramasamy mengesahkan Magnificent Emblem memang mengambil bahagian dan sebenarnya memenangi tender pada tahun 2014.



Menurut DAP Insider: Anugerah tender itu kemudiannya ditarik balik kerana syarikat itu didakwa datang semula dengan permintaan untuk membeli tanah itu daripada kerajaan negeri secara terus daripada pajakan 30 tahun seperti dalam Permintaan untuk Cadangan (RFP) asal PDC Pulau Pinang.
Oleh kerana ini adalah perubahan yang ketara dalam RFP, Lembaga Tender Pulau Pinang PDC tidak dapat memenuhinya dan terpaksa membatalkan anugerah tender dan mengisukan semula RFP.
Sebab "syarikat itu tidak dapat memenuhi syarat-syarat RFP" yang diberikan awalnya oleh P. Ramasamy tentang mengapa anugerah tender itu dibatalkan sudah pasti tidak munasabah kerana mereka telah pun dianugerahkan RFP terdahulunya.
Jika mereka tidak memenuhi syarat-syarat, bagaimana boleh mereka dianugerahkan tender pada awalnya?
Walaupun banyak permintaan, Kerajaan Pulau Pinang masih belum memberikan sebab tepat atau kronologi mengapa anugerah tender kepada Magnificent Emblem telah dibatalkan setelah diberikan.
Lagi satu projek adalah untuk pembangunan perumahan di Balik Pulau di mana permintaan untuk menukar tanah daripada status pertanian kepada status kediaman telah diluluskan oleh Jawatankuasa Perancang Negeri Pulau Pinang yang diketuai Lim Guan Eng.
Ini adalah asas pendakwaan ke-2 di bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009 ke atas Lim Guan Eng.


Dalam Akuan Bersumpah beliau, Phang Li Koon juga menulis ini:

Sudah pasti luar biasa bagi individu untuk menandatangani perjanjian opsyen untuk hartanah kediaman - termasuk menetapkan harga untuk 5 tahun. Bukan sahaja harga terdahulu di bawah nilai pasaran tetapi penjual telah melepaskan potensi kenaikan nilai untuk 5 tahun.
Hanya 3 minggu kemudian selepas perjanjian opsyen itu pada 23 Jun 2014 telah ditandatangani, Lim Guan Eng mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri di tingkat 28 di Komtar, George Town pada 18 Julai 2014.
Dalam pertemuan itu, beliau meluluskan penukaran tanah untuk dua lot tanah milik Magnificent Emblem Sdn Bhd, yang 30% dimiliki oleh Phang dan 70% dimiliki oleh pemilik KLIDC Tang, daripada pertanian kepada kediaman.
Sebarang penukaran tanah seperti itu mungkin bermakna peningkatan yang besar dalam nilai tanah yang boleh berjumlah berjuta-juta - bergantung kepada berapa besar kedua-dua plot tanah.
Tidak pasti jika Lim Guan Eng telah mengisytiharkan konflik kepentingannya atau berkecuali daripada membuat keputusan - tetapi untuk Peguam Negara mendakwanya khusus ke atas tuduhan ini akan mencadangkan bahawa mereka mempunyai bukti beliau terlibat secara langsung dalam keputusan itu.
Setakat ini, DAP juga tidak menyatakan bahawa Lim Guan Eng telah berkecuali daripada keputusan tersebut atau mengisytiharkan konflik kepentingan beliau.
EXCO DAP Pulau Pinang Chow Kon Yeow juga mengesahkan dalam akhbar Cina bahawa Jawatankuasa Perancang Negeri (SPC) yang dipengerusikan oleh Lim Guan Eng lah yang meluluskan penukaran.
Selepas itu, Magnificent Emblem juga memohon kebenaran merancang untuk projek kediaman 1 tahun kemudian yang seolah-olah telah diluluskan oleh kebanyakan agensi-agensi berkaitan

Butir-butir permohonan di atas oleh Magnificent Emblem boleh didapati di laman web rasmi kerajaan negeri di sini.

Chow berkata, projek itu kemudian ditangguhkan disebabkan perkara-perkara teknikal oleh agensi di dalam majlis bandaraya tetapi tidak menyatakan mengapa.
Menurut seorang bekas Anggota Majlis, majlis bandaraya tidak mempunyai kuasa untuk mengubah apa-apa penukaran tanah oleh SPC yang kuat tetapi boleh menghentikan kebenaran merancang berdasarkan perkara-perkara lain.
DAP memberi alasan bahawa Lim Guan Eng tidak bersalah kerana penukaran tanah itu tidak selesai dan kekal sebagai tanah pertanian oleh itu Phang tidak menerima apa-apa faedah tetapi apakah sebab mengapa ia tidak selesai? Apakah perkara-perkara teknikal yang Chow maksudkan?
Dalam mana-mana kes, penyelesaian penukaran bukanlah elemen dalam undang-undang untuk membuktikan salah guna kuasa.
Sebagai contoh, jika anda merasuah seorang pengurus bank untuk meluluskan pinjaman tetapi peguam anda tersilap dan anda belum selesaikan semua dokumen untuk pinjaman dikeluarkan, ia tidak bermakna bahawa penyalahgunaan kuasa atau rasuah tidak berlaku.
Oleh itu, adalah jelas bahawa Phang Li Koon bukan hanya pembekal pekerja asing dan bukan pemaju hartanah seperti dalam kes Khir Toyo.
Tidak seperti apa yang dikatakan oleh Lim Guan Eng dalam ceramahnya, Phang Li Koon juga mempunyai kepentingan besar dalam pembangunan hartanah dan urusan niaga yang aktif dengan Kerajaan Negeri DAP Pulau Pinang - satu perkara yang juga bercanggah dengan Akuan Bersumpah beliau.
Yang lebih merosakkan adalah hakikat bahawa DAP Insider juga mendedahkan bahawa Betty Chew, isteri kepada Lim Guan Eng juga menubuhkan sebuah syarikat bersama dengan adik Phang Li Koon dan kemudiannya Phang Li Koon sendiri untuk menjalankan "Khidmat Perundingan Hartanah", yang boleh membawa kepada persoalan serius mengenai konflik kepentingan kerana Lim Guan Eng adalah EXCO yang bertanggungjawab ke atas semua hartanah dan tanah yang berkaitan dengan kerajaan negeri dan juga ketua Jawatankuasa Perancang Negeri yang berkuasa yang bertanggungjawab bagi menukar syarat tanah dan perkara-perkara berkaitan tanah.
Hal ini terutama benar JIKA syarikat itu mempunyai pelanggan yang berurusan secara langsung dengan Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengenai perkara-perkara hartanah.



Setakat ini, Kerajaan DAP Pulau Pinang mahupun Lim Guan Eng atau isteri tidak mendedahkan siapa pelanggan syarikat itu atau apa jenis projek perniagaan perundingan mereka.

Ini sudah pasti sesuatu yang perlu didedahkan demi dasar Kecekapan, Akauntabiliti dan Ketelusan (CAT).

KESIMPULAN.

Bagi Peguam Negara sendiri untuk mengetuai pendakwaan dan bagi mereka untuk secara khusus menyebut butiran seperti dalam kelulusan tukar syarat tanah Magnificent Emblem bermakna Peguam Negara sangat yakin akan membuat sabitan. Jika tidak, air muka Peguam Negara akan jatuh.
Phang Li Koon (bersama-sama dengan Tang Yong Chew) adalah pemegang saham langsung Magnificent Emblem manakala hanya bos Phang selama 20 tahun Tang Yong Chew adalah pemegang saham KLIDC.
Mungkin atas sebab inilah jika Peguam Negara percaya bahawa ini adalah pendakwaan yang lebih pasti, beliau telah mengambil keputusan untuk tidak memfailkan apa-apa dakwaan ke atas KLIDC lagi kerana ini datang dengan beban tambahan untuk membuktikan bahawa Tang telah memberikan manfaat kepada Phang dari urusan KLIDC-Taman Manggis atau telah mengarahkan Phang untuk menjual banglo.
Ini tidak bermakna bahawa mungkin tiada pendakwaan pada masa hadapan yang berkaitan dengan perjanjian KLIDC-Taman Manggis atau perjanjian PDC-Magnificent Emblem.
Ia seperti mengambil satu ujian di mana anda menyelesaikan soalan mudah terlebih dahulu sebelum mahu selesaikan soalan-soalan sukar.
Walau bagaimanapun, semua orang dianggap tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah di mahkamah undang-undang dan semua rakyat Malaysia mesti menunggu kes mahkamah didengari dan bagi pihak pendakwaan untuk menunjukkan semua bukti.
Sehingga masa itu, mari kita tidak membuat apa-apa anggapan bersalah atau tidak bersalah - dan ini juga ditujukan kepada Lim Guan Eng dan Pakatan Harapan yang menjelajah ke seluruh negara memberi penjelasan separuh masak, tidak benar dan penafian kosong, tidak bermakna anda tidak bersalah.
Malah, ia adalah bersempadan dengan menyalahgunakan proses keadilan.
Biarkan mahkamah dan pasukan besar pembelaan Lim Guan Eng terdiri daripada 8 peguam berbeza yang mahal melakukan kerja mereka.
Apa jua alasan dalam ceramah emosi berapi-api yang disampaikan oleh Lim Guan Eng dan pemimpin Pakatan Harapan, saya rasa ramai rakyat Malaysia kini mengambil cerita-cerita berat sebelah seperti itu dengan skeptikal.
Biar saya mengingatkan semua rakyat Malaysia:
1) LAPAN tahun lalu, orang-orang PKR dan DAP pergi merata menyampaikan ceramah, jelajah, perhimpunan dan mengutip derma cuba untuk meyakinkan anda bahawa Pak Lah dan KJ adalah benar-benar bersalah atas pelbagai penyalahgunaan kuasa dan songlap walaupun tiada seorang pun daripada mereka didakwa. 
Kemudian Pak Lah meletak jawatan. Tidak pernah ada apa-apa pendakwaan dan PKR serta DAP berpura-pura tiada apa yang berlaku.  
2) TIGA tahun lalu, orang-orang PKR dan DAP pergi merata menyampaikan ceramah, jelajah, perhimpunan dan mengutip derma cuba untuk meyakinkan anda bahawa BN adalah benar-benar melakukan penyalahgunaan kuasa dan menipu pilihan raya PRU13 dengan 'blackout' dan 40 ribu 'Bangla' walaupun tidak pernah ada bukti kukuh kecuali video dan posting yang dilakukan oleh orang-orang "tidak diketahui". 
Kemudian BERSIH dan DAP bersetuju tidak ada sebarang bukti 'blackout' atau pengundi hantu. Tidak pernah ada dakwaan jenayah dan orang-orang PKR serta DAP berpura-pura tiada apa yang berlaku dan juga berkata mereka tidak pernah mengatakan yang sedemikian. 
3) DUA tahun yang lalu, orang-orang PKR dan DAP pergi merata menyampaikan ceramah, jelajah, perhimpunan dan mengutip derma cuba untuk meyakinkan anda bahawa MB Selangor ketika itu dari PKR, Khalid Ibrahim adalah benar-benar bersalah atas pelbagai penyalahgunaan kuasa dan songlap walaupun dia tidak pernah didakwa. 
Kemudian Khalid meletakkan jawatan. Tidak pernah ada apa-apa pendakwaan dan orang-orang PKR serta DAP berpura-pura tiada apa yang berlaku. Malah, PKR membuat permohonan maaf tanpa syarat di mahkamah kepada Khalid untuk semua tuduhan-tuduhan ini yang kini PKR katakan adalah palsu. 
4) HARI INI, orang-orang PKR dan DAP pergi merata menyampaikan ceramah, jelajah, perhimpunan dan mengutip derma cuba untuk meyakinkan anda bahawa Lim Guan Eng TIDAK BERSALAH terhadap jenayah salah guna kuasa dan songlap walaupun dia DIDAKWA di mahkamah.
Berapa kali lagi?

*This is the Malay translation done by unknown parties from my original blog post titled:  SSSLGE: Lim Guan Eng Explains Why He Is Not Guilty

1 comment:

  1. Tak pa...tahun depan 2017 tahun Ayam, DAP akan menjamu dedak dan pemberian rasuah sebagai menyambut TAHUN BARU CINA.... :) Kita nak tgk pula apa depan nak kata pasai tradisi depa..

    ReplyDelete